fredag 19 mars 2010

Och MoMa såklart!


Punkt nummer 1 på listan i förra inlägget borde förstås ha varit: MoMa, Museum of Modern Art.
Regnig måndag, kö till entrén och 20 dollar i inträde, men det var det värt.
Tänkte först att jag skulle strunta i MoMa, just för att det är ett konstmuseum och konstmuseer kan man besöka överallt (till exempel i Paris (!) dit jag åker i påsk).
Min idé var istället att gå till ett slags stadsmuseum, om New Yorks historia bland annat. DET finns inte överallt, bara i New York, faktiskt.
Smart idé, och jag tänker nog gå dit nästa gång jag är i New York, men nu blev det MoMa i alla fall, och jag ångrar det inte en sekund.
På tredje våningen var det Tim Burton-mania, med en temporär utställning om filmmakaren, konstnären etc. Ok, men jag har väl aldrig riktigt fattat storheten med honom. Men det var roligt att se hans teckningar från när han var liten.
STORA behållningen blev i stället Picasso, Cézanne, Miró, Matisse och Rousseau. Som jag njöt! Och det blev en plansch (Picasso) och ett vykort (Cézanne) också. Planschens motiv: samma som ovan; "Girl before a mirror" från 1932.

Inga kommentarer: